Je bent hier:

Cliëntenraad

Voor wie?

De cliëntenraad behartigt de belangen van álle cliënten van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch.
Of je nu afhankelijk bent van de hulpverlening omdat je dakloos bent, of ondersteuning nodig hebt in het dagelijks leven of bij de opvoeding van je kinderen. De cliëntenraad wil voor iedereen een luisterend oor zijn, om zo alle mogelijke zaken die weleens mis kunnen gaan in de hulpverlening aan het licht te brengen en bespreekbaar te maken. Veel cliënten van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch lopen tegen dezelfde problemen aan, maar kunnen deze als individu moeilijk bespreekbaar maken. De cliëntenraad kan als spreekbuis optreden voor al die individuele gevallen en proberen structurele oplossingen te vinden.

Door wie?

De cliëntenraad bestaat uit (ex)cliënten van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch. De leden zijn afkomstig uit vrijwel alle onderdelen van de Maatschappelijke Opvang, en weten samen dus wat er speelt. Door contact te blijven houden met de cliënten doen wij ons best om herkenbaar te blijven als aanspreekpunt voor klachten, ergernissen en misstanden binnen de Maatschappelijke Opvang. We bezoeken regelmatig de locaties en we organiseren activiteiten om met de clienten in contact te blijven.

Wat doen wij?

De cliëntenraad vergadert maandelijks. Wij signaleren, adviseren (gevraagd en ongevraagd) en denken mee aan oplossingen namens en voor cliënten.  De cliëntenraad heeft een wettelijke status volgens de Wet Medezeggenschap Cliëntenraden Zorginstellingen (WMCZ). Dit houdt in dat de raad een wettelijk erkend adviesorgaan is van de directie van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch.
Het adviesrecht van de cliëntenraad omvat onder andere:  

Privacy en Veiligheid

Beleid

met betrekking tot de intake, begeleiding en ontslag

Wijzigingen van doelstellingen

van de (afdelingen) van de Maatschappelijke Opvang;

Benoemingen

van directeur/bestuurder

De cliëntenraad heeft tevens een zogenaamd ‘verzwaard adviesrecht’. Dit betekent dat de Maatschappelijke Opvang nooit zonder toestemming van de cliëntenraad besluiten mag nemen over veranderingen van bijvoorbeeld:

diensten en voorzieningen;
eigen bijdrage;
voedingsbeleid;
de kwaliteit van aangeboden begeleiding en ondersteuning;
huisreglementen; of andere wijzigingen in het beleid van de Maatschappelijke Opvang.

Wat doen wij NIET?

De cliëntenraad houdt zich niet bezig met individuele geschillen met de hulpverlening. Het is in de eerste plaats de eigen verantwoordelijkheid van cliënten om op een redelijke manier tot een oplossing te komen met de hulpverleners. Natuurlijk willen wij wel altijd luisteren naar deze persoonlijke verhalen. Als vergelijkbare problemen bij meerdere mensen spelen, kan de cliëntenraad dit wel bij de directie of de afdelingshoofden aankaarten.

Klachtencommissie

De afhandeling van individuele klachten is vastgelegd in het klachtenreglement. Hierin zijn alle mogelijke procedures benoemd. Mocht je het gevoel hebben dat je klacht niet goed is afgehandeld, is het altijd mogelijk om de klacht te laten behandelen door de onafhankelijke externe klachtencommissie.

De folder “klachtenregeling voor cliënten van SMO” kan op iedere locatie worden opgevraagd, en ook de leden van de cliëntenraad kunnen deze folder met je doornemen, om te bekijken wat voor jou de beste weg is. Tevens kan de cliëntenraad je de weg wijzen naar de klachtencommissie.

Bereikbaarheid

De raadsleden bezoeken regelmatig de verschillende locaties van MO Den Bosch,  om op de hoogte te blijven van wat er leeft onder de cliënten. Voel je vrij om ons aan te spreken over alles wat je bezig houdt binnen de opvang. Je kunt ook altijd mailen naar: clientenraadmodenbosch@gmail.com

Heb je ideeën voor de cliëntenraad of interesse om in de cliëntenraad plaats te nemen, mail of bel ons:  073-613 92 25