- Home
- Home
- Voor cliƫnten
- Cliƫntenraad
Cliƫntenraad
Voor wie?
De cliĆ«ntenraad behartigt de belangen van Ć”lle cliĆ«nten van deĀ Maatschappelijke Opvang Den Bosch.
Of je nu afhankelijk bent van de hulpverlening omdat je dakloos bent, of ondersteuning nodig hebt in het dagelijks leven of bij de opvoeding van je kinderen. De cliƫntenraad wil voor iedereen een luisterend oor zijn, om zo alle mogelijke zaken die weleens mis kunnen gaan in de hulpverlening aan het licht te brengen en bespreekbaar te maken. Veel cliƫnten van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch lopen tegen dezelfde problemen aan, maar kunnen deze als individu moeilijk bespreekbaar maken. De cliƫntenraad kan als spreekbuis optreden voor al die individuele gevallen en proberen structurele oplossingen te vinden.
Door wie?
De cliƫntenraad bestaat uit (ex)cliƫnten van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch. De leden zijn afkomstig uit vrijwel alle onderdelen van de Maatschappelijke Opvang, en weten samen dus wat er speelt. Door contact te blijven houden met de cliƫnten doen wij ons best om herkenbaar te blijven als aanspreekpunt voor klachten, ergernissen en misstanden binnen de Maatschappelijke Opvang. We bezoeken regelmatig de locaties en we organiseren activiteiten om met de clienten in contact te blijven.
Richard van Lokven
voorzitter
Angelique Humble
lid
Gonnie van Esch
lid
Michel de Smit
lid
Thako van den Heuvel
lid
Wat doen wij?
De cliĆ«ntenraad vergadert maandelijks. Wij signaleren, adviseren (gevraagd en ongevraagd) en denken mee aan oplossingen namens en voor cliĆ«nten. Ā De cliĆ«ntenraad heeft een wettelijke status volgens de Wet Medezeggenschap CliĆ«ntenraden Zorginstellingen (WMCZ). Dit houdt in dat de raad een wettelijk erkend adviesorgaan is van de directie van de Maatschappelijke Opvang Den Bosch.
Het adviesrecht van de cliĆ«ntenraad omvat onder andere: Ā
Privacy en Veiligheid
Beleid
met betrekking tot de intake, begeleiding en ontslag
Wijzigingen van doelstellingen
van de (afdelingen) van de Maatschappelijke Opvang;
Benoemingen
van directeur/bestuurder
De cliĆ«ntenraad heeft tevens een zogenaamd āverzwaard adviesrechtā. Dit betekent dat de Maatschappelijke Opvang nooit zonder toestemming van de cliĆ«ntenraad besluiten mag nemen over veranderingen van bijvoorbeeld:
diensten en voorzieningen;
eigen bijdrage;
voedingsbeleid;
de kwaliteit van aangeboden begeleiding en ondersteuning;
huisreglementen; of andere wijzigingen in het beleid van de Maatschappelijke Opvang.
Wat doen wij NIET?
De cliƫntenraad houdt zich niet bezig met individuele geschillen met de hulpverlening. Het is in de eerste plaats de eigen verantwoordelijkheid van cliƫnten om op een redelijke manier tot een oplossing te komen met de hulpverleners. Natuurlijk willen wij wel altijd luisteren naar deze persoonlijke verhalen. Als vergelijkbare problemen bij meerdere mensen spelen, kan de cliƫntenraad dit wel bij de directie of de afdelingshoofden aankaarten.
Klachtencommissie
De afhandeling van individuele klachten is vastgelegd in het klachtenreglement. Hierin zijn alle mogelijke procedures benoemd. Mocht je het gevoel hebben dat je klacht niet goed is afgehandeld, is het altijd mogelijk om de klacht te laten behandelen door de onafhankelijke externe klachtencommissie.
De folder āklachtenregeling voor cliĆ«nten van SMOā kan op iedere locatie worden opgevraagd, en ook de leden van de cliĆ«ntenraad kunnen deze folder met je doornemen, om te bekijken wat voor jou de beste weg is. Tevens kan de cliĆ«ntenraad je de weg wijzen naar de klachtencommissie.
Bereikbaarheid
De raadsleden bezoeken regelmatig de verschillende locaties van MO Den Bosch, Ā om op de hoogte te blijven van wat er leeft onder de cliĆ«nten. Voel je vrij om ons aan te spreken over alles wat je bezig houdt binnen de opvang. Je kunt ook altijd mailen naar: clientenraadmodenbosch@gmail.com
Heb je ideeĆ«n voor de cliĆ«ntenraad of interesse om in de cliĆ«ntenraad plaats te nemen, mail of bel ons: Ā 073-613 92 25